את לא מכאן

פאני הורוביץ

אוצרת: טובה פסח

לעיצוב בית הוריה של  פאני השפעה רבה על הלך חשיבתה וחיבור הדימויים בתערוכה" את לא מכאן".

הבית בשנות השישים, גדוש פריטים שהביאו הוריה מרומניה (מפיות רקומות, תחרות וכלי חרסינה המונחים על רדיו).

פאני אמנית פיגורטיבית עסקה רבות בדימוי האישה, דמויות נשים העוסקות בחיי יום יום, מקיימת דיאלוג בין הגוף הנשי המרחב והעיסוק.

שילוב התרבויות מרתק את עולמה של פאני "את לא מכאן" משפט שפאני נתקלת בו לא מעט ,יוצר כמיהה לשלב בין התרבויות ויוצר עולם דימויים חדש בעבודתה ,תחרה וצבר.

הצבר ממוקם בארסנל האייקונים הישראלי ,כגיבור תרבות ישראלי שהדגיש את הסטריאוטיפים של דמותו .

פאני בוחנת את מיתוס הצבר ממקום של רצון לחבר בין התרבויות, אך גם ממקום ביקורתי. הסברס של פאני מצויר  בשמן על רקע שחור, מעוגל, נשי ובלי קוצים. הצבר  מיוצג באמצעות גבעוליו הבשרניים, פריחתו אינה באה לידי ביטוי, אלא נעטפת בתחרה, געגוע לתרבות שממנה פאני נפרדה.  חלק קטן מהעבודות מצוירות בפסטל, שם פאני מוסיפה את הפרי והקוצים, מעיזה לגעת בחלקים הישירים יותר של התרבות הישראלית.

התחרה הרומנית שהאדירה את מדינתה ברחבי העולם, שמשה לקישוט ועיצוב הבית והתרכזה במשמעות של מלאכת היד המסורתית. תחרה נקשרת, פרוסה לאורך מתאר וחלל התבנית מתמלא בזיווגים שונים, דמויות גיאומטריות, עיגולים, אליפסות, משולשים או תלתלים, עלים או פרחים, קווים מעוגלים או זורמים. מראה התחרה משדר נשיות-על, כוחה של התחרה באיזון שהיא משדרת בין דוגמתיות נוקשה לבין רכות ועדינות נוסטלגיות, רומנטיות ותמימות,  שבריריות ועוצמה.

פאני רוקמת, רושמת תחרה  בפיילוט, בונה קו תנופה ומפרקת תנופה, בונה מתכים קטנטנים שבונים שטח ומספרת, מתעדת  את סיפורה התרבותי, התחרה של פאני עוקבת אחרי צורתו של הצבר, נוגעת, מלווה ,מתחברת ופולשת לתוכו.

תוך כדי תהליך העבודה  התגלתה צורתו הפנימית של עלה הסברס שהתייבש, מרקם של צורות תחרה, פאני עושה בו שימוש נוסף ומדפיסה את הצורה על קופסאות עץ, נוצר דיאלוג בין הצורה המקורית ורישום התחרה.

העבודות של פאני חלקן טכניקה מעורבת שמן על בד בשילוב פיילוט, הדפסים של ציורי צבר המעוטרים ברישומי פיילוט לבן ליצירת התחרה, ורישומי תחרה בעפרון לבן המצוירים  על שכבות שקפים.

 

אוצרת: טובה פסח

פאני הורוביץ
פתיחה: 25.11.2021 19:00   נעילה: 20.12.2021 14:00
שיח גלריה: