• reuvern

  • %d7%a8%d7%90%d7%95%d7%91%d7%9f-%d7%96%d7%94%d7%91%d7%99

ראובן זהבי, אמן החי ועובד בירושלים ומרצה בבצלאל, מציג בגלריה העליונה בבית האמנים בתל אביב תערוכת יחיד בשם "לצאת מהכלים".
במוקד התערוכה סדרה של צלחות פלסטיק חד-פעמיות מצוירות וסרטוני וידאו, המרכיבים יחד את העבודה סרוויס עיסאוויה. העבודה כוללת עשרות פריטים ועליהם רישומים וציורים של הכפר עיסאוויה. הכפר מתואר בסצנות דמיוניות על רקע פסטורלי של מראות הלקוחים מעולם האמנויות הדקורטיביות של יפן והמזרח הרחוק. לדוגמה, במקצת העבודות ניכרת השראת איורי הפוקוסה (FUKUSA), שעיטרו עטיפות מתנה בטקס התה היפני בין המאה ה-17 למאה ה-19. בתי הכפר ממוקמים בנופים זרים ומדומיינים, הנצפים מחופי מפרץ אקזוטי, גשר פסטורלי או גן בוטני קסום, ולצדם מתוארות סצנות של ציד ברווזים, ציפורי לילה, צמחייה ופגודה המצויים על חופים רחוקים.
העבודה סרוויס עיסאוויה עוסקת במנגנוני המבט והעיוורון; הצופה בעבודות נאחז בניגוד החריף שבין היצירה ובין המציאות, בין הנראה לעיניו ובין הידע העמום שלו על המתרחש בו – אזכור לעימות הסמוי הטמון בשגרה השלווה של עולם האקדמיה היושב על הר הצופים ומשקיף על עיסאוויה, ששגרת החיים בה מופרת תדיר בעקבות אירועים אלימים.
בסדרה אחרת בתערוכה מוצג אוסף מחבתות טפלון שעליהן חרוטים רישומים של כביש 443, על כל אמצעי הביטחון וההפרדה השלובים בו, באסתטיקה של הסוואה ובנאליזציה מתוחכמת. במחבתות טפלון אחרות חרוטים מראות קרקס: צופים ולוליינים, אילוף חיות טרף, קהל שמביט מעלה בהתפעלות – גם כאן ישנה רמיזה לאקטואליה.
סדרה נוספת המוצגת בתערוכה מורכבת מכלי נחושת ישנים המטופלים בצריבת אוקסידים ובחריטה, ועליהם רישומים בהשראה יפנית של צוללות השקועות במים אקזוטיים על רקע עצים, ענפים ועופות מים. כלי השיט הימיים היקרים – סמלי העוצמה השקטה והסמויה, המעסיקה את זהבי ביצירתו לאורך שנים – נוגעים במרחב המעורפל שבין השתקה לצנזורה עצמית בתהליך יצירת האמנות.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit